Den udendørs efterårs- og vintertræningen i Allerød Cykle Klub har de seneste par sæsoner vist sig at blive mere og mere populær blandt klubbens medlemmer. Efterårs- og vintertræningen starter i oktober og fortsætter frem til marts måned og omfatter både cykling på landevej samt gravel cykling.
Som det er de fleste bekendt kan vejret i det mørke halvår være lidt af en udfordring og vejret har også stor indflydelse på både afviklingen af- og fornøjelse ved træningen i den mørke tid.
Udstyr
Generelt må vi konstatere, at vintercykling er hårdt ved materiellet. Snavs og salt sætter sig i kæde, kassette, hjul og bremser og hvis cyklen skal være præsentabel og slitagen minimeres, er det nødvendigt at rengøre cyklen efter hver tur.
En god, solid cykel eller alternativt en god brugt kan give den nødvendige træning og glæde i vinterhalvåret. Man skal dog være klar over, at det anbefales at efterse bremseklodser og hjul (hvis man kører med fælgbremser), bremseskiver, kæde og kædehjul, kasette og dæk, hvis antallet af defekter og ufrivillige pauser skal begrænses.
Skærme
Klubben kræver at vintercyklerne til brug på landevej udstyres med lang bagskærm, da den har enorm indflydelse på, komforten ved at ligge ‘på hjul’. Især på våde og fugtige dage vil dem, der ligger på hjul få en skøn blanding af vand, salt, grus og småsten i hovedet, hvis ikke den forankørende har en bagskærm, der er monteret korrekt og har den rigtige udformning og længde.
Der findes et hav af forskellige skærme på markedet af varrierende kvalitet. Vi ser ofte at rytterne selv modificerer designet ved eksempelvis at sætte en forlænger på skærmen og derved reducere bagudrettet sprøjt fra bagdækket.
Det er svært selv at vurdere hvor effektiv bagskærmen er og vi anbefaler derfor, at man evaluerer med gruppen man cykler med. Det skorter dog sjældent på spydige bemærkningen fra medcyklister, hvis skærmen ikke har den ønskede effekt.
Dæk
Valget af dæk er nok den ting, der har størst indflydelse på fornøjelsen ved cykelturen, ikke bare for en selv, men i lige så høj grad for gruppen af medcyklister.
At skifte slange på en vintertur grundet punktering er noget, vi alle kan medvirke til at begrænse. Her er det klubbens anbefaling, at alle benytter et dækindlæg eller en kraftigere dæktype med indbygget beskyttelse mod punktering. De våde veje resulterer som bekendt i, at risikoen for punkteringer mangedobles og hvis vi oplever for mange punkteringer på turerne bliver vi både kolde og småirriterede. Vi afholder os fra at anbefale dækfabrikater og typer, men også på dette felt er det en god ide at rådføre sig med medcyklisterne.
Det er god stil, at checke dækkene inden man giver sig ud på en vintertur. Checket bør både omfatte en vurdering af slitage på dækket samt en gennemgang af dækket i forhold til småsten der har sat sig fast i dækket. Småsten kan forsigtigt fjernes fra dækket med en kniv eller en spids genstand og høsten af småsten ved en dækgennemgang er tit overraskende stor.
Hvis de ovenstående tommelfingerregler følges, kan det være medvirkende til, at vi begrænser antallet af ufrivillige stop og derfor også får mere tid at trampe i pedalerne
Vel mødt og god fornøjelse